نکاتی در مورد بار مسافر

نکاتی در مورد بار مسافر

بار در سفرهای هوایی


میزان بار مسافری در هر پرواز بسته به مدت پرواز، داخلی و خارجی بودن آن و همچنین نوع خطوط هوایی متغیر است. میزان بار مجاز هر مسافر در بلیط او صریحاً در قسمت وزن بار (baggage weight) ذکر شده است. لازم به ذکر است وزن هر بسته یا چمدان شما نباید بیش از ۳۰ کیلوگرم باشد. چرا که بر اساس قوانین بین‌المللی حمل بسته‌های بیش از این وزن برای سلامتی کارگران فرودگاه‌ها مضر بوده و خطوط هوایی مجاز به پذیرش آنها نمی‌باشند. همچنین بسته‌های بزرگتر از حجم معمول بایستی در بخش بار غیر متعارف (oversize package) پذیرش شوند.
هر مسافر مجاز است فقط یک بسته یا چمدان با ابعاد حداکثر ۷۰ در ۵۰ سانتی متر و حداکثر به میزان ۷ کیلوگرم که داخل آن قابل رویت باشد، به داخل کابین هواپیما ببرد. محتویات مجاز داخل این بسته عبارتند از:

کیف پول که می تواند حاوی پول، کارت اعتباری و کارت های شناسایی باشد
مدارک لازم مسافرت مانند گذرنامه و بلیت
داروهای ضروری و لازم جهت مصرف در طول پرواز، داروهای به صورت مایع مانند کیت‌های دیابتی و انسولین با مجوز پزشک مسافر قابل حمل به داخل هواپیما هستند
عینک های طبی و آفتابی بدون جعبه
لنز چشم بدون بطری مایع
غذای اطفال که باید توسط والدین در محل های کنترل چشیده شود و هم چنین لوازم بهداشتی مورد نیاز ضروری مانند دستمال، حوله ، پنبه
کلیه لوازم الکترونیکی مانند، دوربین، لپ تاپ، بازیهای کامپیوتری و. . بدون ریموت کنترل
ورود اشیا دارای نوک یا لبه تیز مانند ناخن گیر ، چاقو ، سوهان ناخن ، سلاح ، ابزار مغناطیسی و کلیه مایعات شامل: «ژل ها، خمیرها، کرم ها، ترکیبی از مایعات و جامدات، هرگونه بسته های فشرده مانند خمیردندان، ژل مو، نوشیدنی ها، سوپ، عطر، خوشبوکننده ها، خمیر اصلاح و… به داخل کابین هواپیما اکیداممنوع است.
مسئولیت حمل و نقل داخلی و بین‌المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا به استناد کنوانسیون ۱۲ ورشو و پروتکل ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۵ لاهه و کنوانسیون ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۱ گوادالاخارا و پروتکل هشتم مارس ۱۹۷۱ گواتامالا به عهده ‌ایرلاین می‌باشد. بنابراین مسافرین هنگام تحویل بار به ‌ایرلاین در مبداء و دریافت آن در مقصد می‌بایست به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:

قبل از تحویل بار حتماً نسبت به شمارش چمدانها و بسته‌هائی که قصد تحویل آنها را به ایرلاین دارید اقدام نمائید. شایان ذکراست قراردادن برگه‌ای شامل نام و نام خانوادگی، نشانی کامل، شماره تلفن،مبداء و مقصد به زبانهای فارسی و انگلیسی در داخل هریک از چمدانها،خالی از فایده نخواهد بود، چرا که در صورت مفقود شدن بار و بی‌نتیجه ماندن اقدامات قانونی صورت گرفته در خصوص یافتن آن ،‌این شانس وجود خواهد داشت که مقامات ذیصلاحی که بار مزبور رایافته‌اند پس از باز کردن آن، که قطعاً پس از طی مراحل قانونی صورت خواهد گرفت، صاحب بار را شناسائی و بار را تحویل نمایند.
به یاد داشته باشید که به تعداد چمدانها و بسته‌هائی که تحویل ‌ایرلاین داده‌اید می‌بایست رسید در اختیار شما قرار گرفته باشد.
در صورت داشتن اضافه بار‌ این حق برای شما محفوظ است که بخشی از بار خود را به مسافر دیگری انتقال دهید.در‌این صورت دقت نمائید که نسبت به دریافت رسید بار انتقال یافته از مسافر مورد اشاره اقدام نمائید.
رسید‌های تحویل بار را تا رسیدن به مقصد با دقت نگهداری نمائید.
هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد بلافاصله پس از عبور از بخش کنترل گذرنامه به بخش تحویل بار مراجعه و منتظر رسیدن بار خود باشید.
در صورت دریافت بار بلافاصله به بخش گمرک مراجعه و پس از طی مراحل گمرکی از فرودگاه خارج شوید اما در صورت نرسیدن بار نه تنها نباید به هیچ وجه محوطه تحویل بار را ترک نمائید بلکه می‌بایست با مراجعه به بخش اشیاء گمشده (Lost & found) نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام نموده و رسید دریافت دارید. پس از انجام ‌این مراحل شما می‌توانید به ترک فرودگاه و مراجعت به منزل اقدام نمائید. توجه داشته باشید که اگر بدون انجام مراحل فوق از محل تحویل بار خارج شوید هیچ مرجعی پاسخگوی شما نخواهد بود. بدیهی است در صورت انجام درست موارد فوق، ‌ایرلاین مربوطه موظف خواهد بود ظرف مهلت قانونی مقرر نسبت به یافتن و تحویل بار ویا پرداخت غرامت طبق مقررات اقدام نماید.
در صورتیکه بار شما پیدا نشود ‌ایرلاین مربوطه طبق قانون براساس وزن بار نسبت به پرداخت غرامت اقدام خواهد کرد. بنابراین ادعای شما مبنی بر وجود اشیاء گران قیمت در بار مسموع نخواهد بود، مگر‌اینکه قبل از تحویل بار وجود چنین اشیائی ابراز و توسط گمرک تایید شده باشد.
بار در سفرهای زمینی:

در سفرهای زمینی اغلب جابه‌جایی بار و چمدان‌های مسافرین بر عهده خود ایشان می‌باشد. بنابر این بهتر است در این نوع سفرها بار و چمدان‌ها، مقتصدانه و با کمترین حجم ممکن جمع‌آوری شوند. با این همه ذکر نکاتی برای حمل چمدانها در سفرهای زمینی خالی از فایده نیست.

در هنگام سفر با اتوبوس در هنگام تحویل بار به کمک راننده شماره یا پلاک مربوط به بار خود را دریافت نمایید
از گذاشتن پول، اشیای قیمتی و مدارک و لوازم شکننده در بار خودداری نموده و آنها را حتی‌الامکان در کیف‌های دستی یا جیب لباس‌های خود قرار دهید
با توجه به محدودیت فضای بار اتوبوس‌ها، از بردن بار اضافی خودداری کنید. در غیر این صورت می‌توانید بار خود را تحویل باربری مربوطه بدهید تا در چند نوبت برای شما ارسال شود
حمل و نقل حیوانات با وسایل نقلیه عمومی به هر شکلی ممنوع می‌باشد. لذا برای انتقال حیوانات مجاز، فقط بایستی از طریق باربری ها اقدام نمایید
در سفر با قطار محدودیتی از لحاظ وزنی وجود ندارد. اما میزان بار مجاز مسافرین در قطار از لحاظ حجم بسیار محدود بوده و بسته به نوع بلیط آنها به اندازه یک تا دو چمدان ۲۰ لیتری خواهد بود. لازم به ذکر است برای انتقال بارهای حجیم بایستی به قسمت توشه قطار که معمولاً در ایستگاه‌های راه‌آهن قرار دارند مراجعه شود
قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر

الف- مسافران خارجی

مسافران خروجی اعم از این که ایرانی باشند یا خارجی می‌توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایرانی تا سقف مقرر برای مسافران ورودی را همراه ببرند مشروط بر این که هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند.
اتباع خارجی که به طور رسمی در ایران کار یا تحصیل اشتغال دارند در پایان کار یا تحصیل می توانند لوازم خود را در حد متعارف بدون مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج کنند.
خشکبار

خروج انواع خشکبار به همراه مسافر به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد، بلامانع است. حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج به ازای هر گذرنامه۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرم است.
خروج پسته، مغز پسته، خشکبار و زعفران برای مسافران ایرانی عازم سه کشور عراق، سوریه، عربستان ممنوع است.
محدودیت فوق شامل جهانگردانی که دارای گذرنامه خارجی باشند، نمی‌شود.

فرش و گلیم

خروج فرش دستباف به همراه مسافر تا سقف ۲۰ متر مربع مجاز بوده و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش همراه مسافر در سقف متراژ ذکر شده وجود نخواهد داشت.
خروج فرش همراه مسافر علاوه بر مرزهای هوایی از مرز زمینی و دریایی نیز مجاز است.
خروج فرش‌های نفیس که دارای ارزش‌های تاریخی و میراث فرهنگی هستند، ممنوع است.
خروج فرش همراه مسافر به مقصد کشورهای عراق، سوریه و عربستان مجاز نیست.
ارز همراه مسافر

به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خروج وجه نقد حداکثر به مبلغ ۵۰۰۰ دلار (و یا معادل آن به ارزهای دیگر) توسط هر مسافر بلامانع است.
خروج نقدی ارز در قالب چک‌های مسافرتی بانکی بلامانع است.
طلا و نقره

خروج زیور آلات شخصی همراه مسافر، حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز خواهد بود.
خروج مصنوعات و ظروف نقره به عنوان هدیه و سوغات توسط مسافر حداکثر تا میزان ۲ کیلوگرم مجاز است. مشروط بر این که اشیاء مذکور از آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نشوند.
آثار هنری و اشیاء عتیقه

خروج اشیاء عتیقه،‌آثار هنری اصیل، کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، قطعات خوشنویسی شده، اوراق مینیاتور، انواع
سکه‌های گرانبها و هر نوع اشیای تاریخی و میراث فرهنگی ممنوع است.
سلاح و مهمات

خروج اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی از کشور ممنوع است.
ب- مسافران ورودی

مسافران ایرانی یا غیر ایرانی که از خارج از کشور وارد می‌شوند از اسباب سفر و اشیاء شخصی مستعمل همراه خود می‌توانند در سال یک بار کالا به ارزش حداکثر۸۰ دلار با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی مازاد بر ارزش مذکور با پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی وارد ترخیص کنند.
اسباب سفر و اشیاء شخصی مستعمل همراه مسافر در صورتی که جنبه تجاری نداشته باشد به طور کلی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد و ترخیص کنند.
مواد اولیه و قطعات و لوازم فنی برای واحد‌های تولیدی مسافران قابل ترخیص نیست.
اسباب سفر و اشیاء شخصی باید همراه مسافر بوده و یا در زمان توقف وی در خارج به موسسه حمل‌و‌نقل تحویل و به فاصله یک ماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسد.
مواد اولیه و قطعات و لوازم فنی برای واحد‌های تولیدی مسافران قابل ترخیص نیست. اسباب سفر و اشیاء شخصی باید همراه مسافر بوده و یا در زمان توقف وی در خارج به موسسه حمل‌و‌نقل تحویل و به فاصله یک ماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسد.

ورود طلا، نقره و ارز

ورود ارز به کشور به هر میزان آزاد است. مسافران ورودی باید ارز همراه خود را با تسلیم اضهارنامه ارزی به شعب بانک ملی مستقر در مبادی ورودی اظهار و گواهی دریافت کنند.
ورود زیور آلات همراه مسافر از قبیل گردنبند،دستبند،گوشواره، انگشتری، النگو، ساعت و غیره در حد متعارف و برای مصارف شخصی به صورت واحد مجاز بوده و ورود مازاد بر آن منوط به کسب اجازه قبلی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ابزار آلات همراه کارگران

آلات و افزار دستی مستعمل مربوط به حرفه ایرانیان و خارجیان که به ایران می‌آیند مشمول معافیت مسافری است مشروط بر این که:

اشتغال آن افراد به حرفه و پیشه به تصدیق مقامات کنسولی ایران در کشور محل اقامت قبلی آنان رسیده باشد. در نقاطی که فاقد مقامات کنسولی ایران باشد ارائه گواهی مقامات محلی کفایت می‌کند.
کالا یک ماه قبل از ورود یا تا حداکثر ۹ ماه بعد از ورود آنان به گمرک برسد.
ماشین آلات و دستگاه‌ها از شمول این مقررات مستثنی بوده و تابع قانون صادرات و واردات هستند.
جنبه تجاری نداشته باشد.
کالاهای همراه ایرانیان مقیم خارج

لوازم خانه و اشیاء شخصی مستعمل ایرانیان مقیم خارج اعم از مسافر با گذرنامه عادی، خدمت و یا سیاسی که مدت اقامت آنان در خارج یک سال یا بیشتر بوده و شش ماه آخر آن متوالی باشد و لوازم خانه و اشیاء مستعمل اتباع خارجه برای اقامت به ایران وارد می‌شوند مشمول معافیت است، مشروط بر این که:

لوازم و اشیای مزبور از کشور و محل اقامت مسافر حمل و یک ماه قبل تا ۹ ماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسد.
لوازم و اشیای مزبور با وضع و شئون اجتماعی آنان مناسب بوده و جنبه تجاری نداشته باشد.
ظرف مدت پنج سال قبل از آن از چنین معافیتی استفاده کرده باشند.
کارمندان دولت که برای انجام ماموریت یک ساله و یا بیشتر به خارج اعزام می‌شوند در صورتی که قبل از پایان ماموریت و توقف یک ساله وارد کشور شوند، مشمول شرط مدت یک ساله توقف مذکو در این بند نخواهند بود.
منظور از اشیاء و لوازم شخصی مذکور در این قانون اشیایی است که عرفاً فقط مورد استفاده صاحب آن قرار گیرد و منظور از لوازم خانه اشیایی است که عرفاً مورد استفاده خانواده صاحب آن اشیا هنگام اقامت در یک محل باشند.
قصرشایان در اینستاگرام

جدیدترین مقالات

افزایش گردشگران خارجی در ترکیه با کاهش ارزش لیر

۵ مقصد ارزان برای سفرهای پاییزی

ساخت بزرگترین هتل دنیا در گودال

شرایط جدید برای اعطای شهروندی ترکیه

باکرکوی استانبول

قرارگیری گرجستان در رده چهارم جهان از نظر رشد گردشگری

ابزار جدید گوگل ابزاری برای تسهیل گردشگری

شروع مجدد فروش ارز مسافرتی در شعب منتخب بانک ملی ایران

افتتاح موزه توهمات در دبی

ارزانترین مراکز خرید استانبول کدام ها هستند؟

فروش ارز مسافرتی و دانشجویی در همه بانک ها آزاد شد

آسیب همزمان ایرلاین‌ها و آژانس‌ها از گرانی بلیت
چرا قصر شایان‌‌ ؟!
بیش از 135.000 هتل
طرف حساب ییش از 135 هزار هتل در داخل و خارج کشور

رضایت مشتریان
رضایت کامل مشتریان از تور های اجرا شده.

همیشه پاسخگو
تیم پشتیبانی قصر شایان در همه ساعات پاسخگو شما عزیزان می باشد.

مشاوره رایگان
اگر سوالی در مورد مسافرت و تور یا اقامت دارید می توانید از ما بپرسید !

 021-86027990